Corsi di Laurea Corsi di Laurea Magistrale Corsi di Laurea Magistrale
a Ciclo Unico
Scuola di Agraria e Medicina Veterinaria
FOREST SCIENCE - SCIENZE FORESTALI
Insegnamento
BIODIVERSITY AND ECOSYSTEM SERVICES IN FOREST
AVP4060699, A.A. 2017/18

Informazioni valide per gli studenti immatricolati nell'A.A. 2017/18

Principali informazioni sull'insegnamento
Corso di studio Corso di laurea magistrale in
FOREST SCIENCE - SCIENZE FORESTALI (Ord. 2017)
AV2091, ordinamento 2017/18, A.A. 2017/18
N0
porta questa
pagina con te
Curriculum FOREST AND NATURE FOR THE FUTURE [002LE]
Crediti formativi 6.0
Tipo di valutazione Voto
Denominazione inglese BIODIVERSITY AND ECOSYSTEM SERVICES IN FOREST
Sito della struttura didattica http://www.agrariamedicinaveterinaria.unipd.it/
Dipartimento di riferimento Dipartimento di Territorio e Sistemi Agro-Forestali (TeSAF)
Obbligo di frequenza No
Lingua di erogazione INGLESE
Sede LEGNARO (PD)
Corso singolo È possibile iscriversi all'insegnamento come corso singolo
Corso a libera scelta È possibile utilizzare l'insegnamento come corso a libera scelta

Docenti
Responsabile LORENZO MARINI AGR/11

Dettaglio crediti formativi
Tipologia Ambito Disciplinare Settore Scientifico-Disciplinare Crediti
CARATTERIZZANTE Discipline forestali ed ambientali AGR/11 6.0

Modalità di erogazione
Periodo di erogazione Secondo semestre
Anno di corso I Anno
Modalità di erogazione frontale

Organizzazione della didattica
Tipo ore Crediti Ore di
Corso
Ore Studio
Individuale
Turni
ESERCITAZIONE 1.0 8 17.0 Nessun turno
LABORATORIO 1.0 8 17.0 Nessun turno
LEZIONE 4.0 32 68.0 Nessun turno

Calendario
Inizio attività didattiche 26/02/2018
Fine attività didattiche 01/06/2018

Commissioni d'esame
Commissione Dal Al Membri
3 Commissione a.a. 2016/17 01/12/2016 30/11/2017 MARINI LORENZO (Presidente)
FACCOLI MASSIMO (Membro Effettivo)
BATTISTI ANDREA (Supplente)

Syllabus
Prerequisiti: None
Conoscenze e abilita' da acquisire: Knowledge: The students will acquire solid ecological knowledge to understand the impacts of global change on biodiversity and ecosystem services. The content of the course is relevant for students interested in ecological issues applied to environmental and forest sciences

Target skills: Develop critical thinking and innovative natural resource problem-solving skills; Work, learn, and apply knowledge and skills in an interdisciplinary environment; Engage in active, student-directed learning that will prepare students for professional life; Refine written and oral communication skills
Modalita' di esame: Written exam: MCQ and short answers (50%)
Practical: Individual project on a case study (30%)
Critical reading and discussion of scientific papers (20%)
Criteri di valutazione: There are four key assessment criteria:
1. Knowledge (30%): Knowledge of the topics presented during the lessons (body of the course)
2. Analysis & Interpretation (30%): Demonstration of a clear grasp of the concepts. Application of appropriate methodology in different contexts; ability to apply an independent approach or interpretation outside the cases presented during the lectures.
3. Structure (20%): Demonstration of the ability to structure a work (written or oral) with clarity, relevance and coherence; ability to extract the key messages.
4. Presentation (20%): Ability to clearly present a problem or a topic with accuracy of grammar and spelling; correct and clear presentation of charts/graphs/tables or other data. Appropriate and correct referencing throughout.
Contenuti: The course will provide the students with knowledge of the origin and distribution of biodiversity, methodologies to sample, measure and analyze biodiversity data, and the consequences of biodiversity loss on ecosystem functioning and society.
The course is divided in four units:
i. Biodiversity: definitions, sampling and data analysis
ii. Natural and anthropogenic drivers of biodiversity
iii. Biodiversity-ecosystem functioning, and ecosystem services
iv. Conservation and mitigation measures
Attivita' di apprendimento previste e metodologie di insegnamento: i. Class lectures
ii. Individual project on a real case study of conservation biology
iii. Field work and analysis of ecological data using R (8 hours)
Eventuali indicazioni sui materiali di studio: The content of the course is not fully covered by a single text book. The teaching materials are the following (in order of importance):
i. Lecture notes
ii. Gaston K.J., Spicer J.I. (2003) Biodiversity: an introduction. 2nd ed. Wiley
iii. Millennium Ecosystem Assessment (2005) Ecosystems and human well-being: a framework for assessment. Island Press [http://www.maweb.org]
iv. Scientific papers provided during the classes

The materials can be found at: https://elearning.unipd.it/scuolaamv/ and at the lecturer’s personal webpage http://www.biodiversity-lorenzomarini.eu/
Testi di riferimento: